Frederika Jansen

Je krijgt wel eens bekende Nederlanders aan de telefoon

Frederika Jansen (53) werkt 15 jaar bij G4S. Ze werkte als beveiliger en unitassistent, en is sinds drie jaar centralist bij G4S Secure Monitoring in Amsterdam Zuidoost. “Ik vind het enig!”

Wat doe je als centralist?

“Ik werk voor de Alarmcentrale en sinds kort ook voor het Emergency Care Centre (ECC). Op de Alarmcentrale verwerken we alle binnenkomende alarmen, van inbraak- tot autoalarmen. We hebben ook track and trace, dat auto’s kan volgen als het alarm afgaat. Ik had eens een autoalarm en werd gebeld dat de auto gestolen was. Ik kon hem niet traceren en dat zat me niet lekker. Ik had nachtdienst en bleef het steeds weer proberen. Ineens zag ik dat de auto in Frankrijk stond, met straatnaam erbij. De politie kon hem traceren en aan de eigenaar teruggeven. Heel erg leuk dat het uitendelijk is gelukt. Je krijgt ook wel eens bekende Nederlanders aan de telefoon, zoals standup comedian Najib Amhali, René Froger en Richard Krajicek. Ze zijn allemaal heel aardig. Er zit ook een stukje aansturing van de Mobiele Surveillance bij. Zij bellen ons als ze vragen hebben, als ze bijvoorbeeld geen sleutels hebben of het systeem niet werkt. Wij proberen het dan op te lossen of verbinden hen door met de klant.

Het ECC is heel complex. Voor heel diverse klanten nemen wij na sluitingstijd de telefoon op. Zoals tandartsen, huisartsenposten, bejaarden met een alarmknop, dierenambulance, woningcorporaties, banken, musea en wij doen ook electronic monitoring van mensen met enkelbandjes. Bij het opnemen zie je voor wie het telefoontje is, maar je moet er echt op worden ingewerkt, want iedere klant heeft een eigen actiepatroon. Je moet veel vragen en alles wat je doet noteren.”

Bevalt het?

“Ik vind het enig! Ik ben met klanten bezig, vind het leuk om dingen te helpen oplossen, werk graag met de computer en heb geen vaste kantooruren. De afwisseling tussen Alarmcentrale en ECC maakt het extra leuk. Als je alleen maar alarmen aan het afhandelen bent, wordt het eentonig. Ik wil graag zo allround mogelijk zijn, want dan kan ik overal waar nodig worden ingezet. Dat geeft meer diepte en ik ontwikkel mezelf ermee. Ik wil op alle vragen, zelfs de technische, antwoord kunnen geven, ook al verwijs ik naar de installateur. Zodat de klant denkt: ‘Daar ben ik bij geholpen’.”

Hoe kom je aan die kennis?

“Ik vraag heel veel. Als ik iets niet weet, loop ik naar mijn teamleider of iemand anders die er verstand van heeft.”

Is daar tijd voor?

“Daar maak ik tijd voor. En als het erg druk is, schrijf ik het op en vraag ik het later.” Je werkt in uniform, maar behalve je collega’s ziet niemand je. "Dat maakt me niets uit, het is nou eenmaal voorschrift. We moeten ook ieder moment dat we werken onze beveiligingspas kunnen laten zien.”

Hoe vind je het om in zo’n strikt beveiligde ruimte te werken?

"Je komt via een sluis binnen, alles is met staal beveiligd en de ramen zijn gesloten. Als je ze open doet, gaat het alarm af. Dat weet je. Net zoals je weet dat ze alles kunnen terugluisteren wat je tegen iedere klant zegt. Toch blijf ik dit werk ontzettend leuk vinden.”

Is echt álles leuk?

"Wat ik lastig vind, is dat nog niet alle kennis heb. Dat verwacht ook niemand, maar ik vind het heel frustrerend voor mezelf én de klant als ik steeds dingen moet vragen. Eén troost: vroeg of laat weet ik het.”

Wil je een collega van Frederika Jansen worden? Bekijk onze Alarmcentrale vacatures.